Er wordt steeds vaker geroepen dat contentmarketing het oude zoekmachine optimalisatie vervangt. Marketeers vragen zich af of zoekmachine optimalisatie dood is. Toch blijft optimalisatie voor zoekmachines belangrijk. Dit bestaat uit onzichtbare informatie doorgeven waaronder metatags en een sitemap. De metatag keywords worden niet gebruikt in het zoekalgoritme van Google. Zet hier informatie in die de zoeker overhaalt om door te klikken naar de website. De titeltag weegt wel mee in de ranking. Deze is zichtbaar in de zoekresultaten. Gebruik hier ongeveer 55 tekens voor. Een sitemap verbetert het crawlen van de website. Dit is vooral handig bij grote sites. Een sitemap is via Google search console toe te voegen.
Graph tags en Twitter cards
Zowel Facebook, Twitter, Google Plus als LinkedIn lezen open graph tags uit. Met open graph wordt de connectie tussen website en social media gelegd. Door gebruik te maken van de open graph houd je controle over de gedeelde content. Je bepaalt zelf hoe deze eruit ziet. Met Twitter cards wordt content bereikt, dit leidt tot een verhoogde conversie.De Twitter card voeg je toe aan de website. Zowel de tekst als de naam van de website evenals de eerste paar regels worden op Twitter getoond. Andere belangrijke zoekmachine optimalisatie technieken zijn een optimale afbeeldingsgrootte en gebruikmaken van het alt attribuut.